artikel

Firmamassage og andre tips til at skabe en sund arbejdsplads

Vi kan ikke undgå at konstatere, at vores arbejde fylder en stor del af vores liv. På trods af børn, familie og andre livsambitioner kan man ikke undgå, at fritidsudgifterne skal komme et sted fra.

Mange medarbejdere kan opleve, at deres arbejde er for meget, så de har for lidt tid til andre aktiviteter (medarbejdere hævder, at de ikke har tid nok til alt det andet i deres hverdag). Dette kan resultere i stress og langtidssygemeldinger blandt medarbejderne.

 

Det er aldrig for sent at vende den dårlige udvikling! I dette indlæg får du tre tips, der kan hjælpe dig med at blive længere i dit job.

Tip 1: Hold dig i gang med regelmæssig motion

Selv om de fleste af os ved, at vi burde motionere mere og bevæge os oftere, end vi gør, kan det være svært at få det til at passe ind. Der er dog meget, der tyder på, at vi alle ville have gavn af at prioritere det en gang for alle. Undersøgelser har faktisk vist, at så lidt som 30 minutters aktivitet hver dag kan hjælpe med at behandle en række forskellige lidelser og smertefulde tilstande.

Så for at tjene penge skal du være aktiv på arbejdet. Bevægelse kan være alt fra motion til brug af træningsbånd til at gå rundt i afdelingen mellem møderne, og det kan være hvad som helst. Du er på rette vej, så længe du træner dine muskler og måske hæver din puls en smule.

Tip 2: Bliv bedre til at slappe af og få firmamassage til afspænding

Heldigvis synes de fleste af os, at vores arbejde er sjovt i en vis grad (i hvert fald det meste af tiden). Når mennesker engagerer sig i noget, kan man ofte mærke det i hele kroppen; deres puls stiger, og adrenalinen strømmer gennem blodet.

Det er dog ikke alle disse spændinger, der er hensigtsmæssige på alle tidspunkter. De kan med tiden føre til muskelgener i området (typisk i nakke og ryg). Hvis din krop er spændt kan du prøve at løsne dig selv eller benytte dig af f.eks. en massageordning på arbejdspladsen. De fleste virksomheder, både mellemstore og store, er allerede opmærksomme på problemet, så de tilbyder også deres ansatte firmamassage.

Det er svært at blive god til at slappe af, især når din krop er vant til at være i højt gear. Men hvis du holder dig det for øje, er det tid, der er godt givet ud.

Tip 3: Tal med din arbejdsgiver, hvis du har bekymringer

Selv om din organisation måske er fremragende på mange områder, vil der næsten altid være meningsforskelle eller endda utilfredshed. Det er helt naturligt at fortælle din arbejdsgiver om ting, der gør dig bekymret i din hverdag, men det er vigtigt at gøre det. Ifølge undersøgelser er et af de mest stressende elementer i forbindelse med ansættelse at have en dårlig mening om sin arbejdsgiver.

Det er naturligvis ikke ALLE spørgsmål, der skal tages op (farven på kaffemaskinen er måske et “uvedkommende” emne), men bekymringer om din arbejdsglæde bør helt sikkert drøftes med din chef. Oftest vil en god chef også ønske, at du taler om dine problemer, fordi det viser et engagement i virksomheden.