IT og virksomhedsdrift
At drive en virksomhed i dag kræver IT-værktøjer. Man kan ikke udføre de daglige arbejdsopgaver uden software til mails, bogholderi, lagerstyring osv. Derfor vælger mange virksomhedsejere også at investere i software fra Microsoft til at håndtere bogholderi, mails, indkøb, lager osv. Særligt programmet Navision er blevet en livsstil for mange bogholdere at anvende. Navision har været på markedet i mange år, og er kendt som et robust program til bogholderi og ikke mindst et program, der er nemt at arbejde med og som rummer også avanceret funktionalitet til økonomistyring og bogholderi. Navision hed oprindeligt Navision men går i dag under navnet Dynamics 365 Business Central. Programmet kan anvendes over hele verden og findes ikke kun på dansk, men også engelsk, spansk osv. Programmet er oversat til stort set alle sprog i verden, og Microsoft har samtidigt taget højde for de forskellige regler i landene, når det kommer til moms, lov om virksomhedsregnskaber, told osv.
Mange virksomheder vælger at anvende Business Central til at styre bogholderi, indkøb og lager. Fra programmet kan man styre bilag, omkostninger, kontoskemaer, udlæg, budgetter osv. Man kan sætte regnskabet op i programmet og håndtere årsafslutning osv. Bilag kan scannes til programmet og arkiveres. Det samme gælder fakturaer og andre forretningsdokumenter. Det gør arbejdet nemmere for medarbejdere at få digitaliseret de forskellige administrative processer ved hjælp af et program som Business Central. Det giver også et langt bedre overblik over regnskabet. Man kan sætte budgetter op og samtidigt se på KPI’ere. Programmet giver også mulighed for at danne sig overblik over omsætning og analysere de forskellige regnskabstal. Der er mange muligheder for at danne regnskabsanalyser. Man kan se på omsætning per afdeling eller sælger. Man kan også se på avance per vare eller varegruppe. Man kan også danne sig et overblik over debitorer og kreditorer i forhold til udestående eller se på hvilke debitorer, der ligger i top-10. Programmet giver mange muligheder for at følge økonomien tæt, og sikre sig at bogholderi kører optimalt.
Programmet kan købes som en SaaS (Software as a Service) løsning eller som en On-Premise løsning. Man kan få rådgivning om de to løsninger og med hjælp fra erfarne eksperter vurdere hvilken løsning, der passer bedst til sin virksomhed. Der er flere Microsoft partnere i Danmark der kan rådgive om løsningerne, og ikke mindst sætte programmet op. I dag køber man licens til programmet, og licensen skal købes hos en Microsoft Partner. Disse virksomheder er certificeret af Microsoft til at forhandle licenser og kan samtidigt rådgive om løsningen. De kan også implementere og tilrette programmet. Se mere her.